Rynek opon rowerowych jest bardzo rozbudowany i zróżnicowany, dlatego dobór właściwej opony do naszego roweru i naszych potrzeb może być trudny. Postaramy się go ułatwić specjalnie dla Ciebie.
Przede wszystkim powinieneś nauczyć się odczytywać oznaczenia na oponach. Numeracja typu 26x1.5 osobie niezorientowanej prawdopodobnie niewiele mówi. Tymczasem jest to po prostu informacja o rozmiarze opony.
Pierwsza liczba (w tym przypadku 26) oznacza średnicę opony, druga zaś (1.5) – jej szerokość. Wartości te podane są w calach. Niekiedy można także spotkać się z oznaczeniami w systemie metrycznym, np. 700x40B. Także w tym przypadku pierwsza wartość odnosi się do średnicy zewnętrznej opony, druga zaś – do szerokości. Jednostką stosowaną w tym przypadku są milimetry.
Aby dopasować oponę rozmiarem do koła, należy najpierw sprawdzić oznaczenia na dotychczas zamontowanych w rowerze oponach. Trzeba jednak uważać – rozmiary podawane w obu wspomnianych systemach bywają niedokładne. Np. średnica 16 cali w rzeczywistości może wynosić dokładnie 16,5 cala. Poza tym opony o takich samych średnicach zewnętrznych mogą różnić się średnicami wewnętrznymi. Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest odczytanie z opony informacji o jej wymiarze zapisanej w standardzie ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Opiera się on na systemie metrycznym (wartości podawane w milimetrach) i podaje dokładne wymiary opon, np. 23-622. Pierwsza liczba to szerokość, natomiast druga – realna, dokładna średnica (w tym przykładzie to 622 milimetry, czyli 62,2 cm). Dzięki temu użytkownik roweru uniknie niebezpieczeństwa wynikającego z niedokładnych oznaczeń.
Jeżeli chcesz zmienić dotychczasowy rozmiar opony, powinieneś wziąć pod uwagę szerokość i średnicę obręczy kół oraz ogólny rozmiar roweru. Opony szersze zwykle są też wyższe, przez co mogą ocierać się o przerzutki, błotniki, a nawet ramę. Węższa opona z kolei może źle wpasować się w obręcz – wpaść w nią, przez co niemożliwa stanie się jazda na rowerze.
Innym zagadnieniem jest wybór właściwego typu opony. Musi on być dopasowany do terenu, po jakim zamierzasz jeździć. Zasadniczo opony typu slick najlepiej pasują do suchego asfaltu (stosunkowo gładki bieżnik sprawia, że cechują się niewielką przyczepnością). Jeżeli wiesz, że będziesz jeździł w różnych rodzajach terenu, ale z przewagą asfaltu i lekkiego off-roadu, możesz rozważyć zakup opon typu semi-slick. Jest to forma pośrednia między slickami a oponami terenowymi, zapewniająca nieco zwiększoną przyczepność i mniejsze opory toczenia. Z kolei opony terenowe powinieneś kupić wówczas, gdy będziesz jeździł głównie w trudnym terenie. Zapewniają najlepszą przyczepność, ale są cięższe niż slicki i powodują dość duży hałas w czasie jazdy po asfalcie. Duże opory toczenia powodują, że na asfalcie rower rozpędza się znacznie trudniej.